Woerden kansloos tegen RSR Ivoren Toren

Soms voelt het schrijven van een wedstrijdverslag als strafwerk.In de eerste ronde van de KNSB competitie speelde Woerden 1 in de klasse 2C tegen de op papier mede degradatie kandidaat RSR Ivoren Toren 1. Evenals Woerden was RSR gepromoveerd uit de 3e klasse. Het zou een moeizame middag worden.

Het begon al met de tocht naar Rotterdam. De eerste file bij Gouda was niet te vermijden en de tweede moesten we  omzeilen met een toeristische route door Noord Rotterdam. Gelukkig kwamen we nog op tijd op de plaats van bestemming aan. Daar liep het al gelijk niet helemaal naar wens. Ed werd op zet twee al verrast, Olger op zet drie en Rolinde zag zet vier voor het eerst van haar schaak carrière op het bord verschijnen. Alleen Sofie en Marcel wisten een aardige reeks zetten er vlot uit te krijgen.

Bij Sofia leidde dat ook tot een serieus voordeel. Het leek even weg te ebben, maar toen kwam er een portie tactiek op het bord waar haar tegenstander zo mee zat te worstelen dat hij door zijn vlag ging. Ondertussen bleek de kennis van Marcel wat hiaten te bevatten. Hij rokeerde wat te optimistisch in tegengestelde

richting en kreeg vervolgens zelf een dodelijk aanval te verduren. Rolinde wist haar openingsproblemen nooit helemaal te boven te komen en kreeg een tegenaanval te verduren waar ze geen goed antwoord op had. Selman leek objectief gezien wel een aardige stelling te hebben, maar het klassieke probleem met zijn loper wist hij niet op te lossen. Met dat stuk buitenspel werd Selman tactisch verschalkt. Op de eerste worden wist dus alleen Sofia zich te handhaven.

Alle ballen dus op de laatste vier borden. Afgezien van de partij van Olger, die zich nooit echt kon ontworstelen uit de openingsproblemen, ging het daar zo slecht nog niet. Bas had al snel een heerlijke stelling op het bord en wist met zijn bekende onbekommerde spel een heerlijke stelling op het bord te krijgen. Als een van de eerste partijen kon hier dan ook het punt genoteerd worden.

Met een 3-2 achterstand moesten Jacco, Olger en Ed nog iets van de middag proberen te redden. Als alles mee zou zitten dan zouden Olger en Jacco met een pion minder remise kunnen houden. En Ed zou zijn toren eindspel wellicht nog kunnen winnen. Zo liep het niet. Olger verloor nog een pion en daarmee de partij. Ed liet een pion van zijn tegenstander helemaal naar de 7e rij oprukken en moest toen ook de handdoek in de ring gooien. Jacco kwam in een passie stelling terecht met nog steeds een pion minder. Het was slechts wachten op het genadeschot.

De middag eindigde daarmee met een pijnlijke 6-2 nederlaag. Woerden is duidelijk nog niet klaar om tegen sterkere oppositie te spelen. Toen we twee jaar geleden voor het eerst in de 3e klasse speelden was dat ook het geval. Nadat Woerden de eerste twee ronden had verloren groeide het team en eindigde vervolgens  confortabel in de middenmoot. Alles is nog mogelijk. Op naar de volgende ronde!

En gelukkig zijn er ook nog andere geneugten de levens. Om de hoek vonden we restaurant “Klaargemaakt”. Het weer was heerlijk en op het terras hebben we de dag toch nog aangenaam weten te besluiten met kleine maar overheerlijke hapjes.

Voor de details zie: https://knsb.netstand.nl/pairings/view/17169